Punctul de vedere al doamnei prof. dr. Maria Luminiţa Rollé, Universitatea din Edinburgh, referitor la Istoria Limbii Române
În Europa de Vest nu se cunoaşte istoria
României şi cei care o vizitează acum văd sărăcia materială de astăzi, şi
nicidecum milenara ei bogăţie culturală si spirituală.
In plus, propaganda maghiară din SUA se
bazează pe milioanele de dolari ale domnului Soros, care finanţează edituri şi
opinii la Bucureşti, în timp ce în Elveţia am auzit de la un doctor în istorie
(la Geneva, în iunie 1999) că Transilvania a apărut în secolul XIII si de la un
ambasador francez în România (la Lausanne, în noiembrie 1998) că poporul român
a dispărut timp de 1000 de ani ca să reapară, ca prin miracol, în secolul XIV !
Cu toate acestea, nimeni nu menţionează că cea mai veche scriere din Europa a fost atestată arheologic în 1961, tot în Transilvania, în satul Tărtăria, pe râul Someş, în judetul Alba, de către profesorul Nicolae Vlassa, de la Universitatea din Cluj. În afară de România, tăbliţele de la Tărtăria, datate 4.700 î.e.n., au făcut ocolul lumii anglo-saxone (Colin Renfrew, Marija Gimbutas) şi au creat dezbateri aprinse pe tot globul. Deşi românii ştiau să scrie acum 7000 de ani, acest detaliu esenţial nu este nici în ziua de azi, după mai mult de 40 de ani, cunoscut publicului românesc şi nu apare în manualele de istorie.
Dar
domnul Bărbulescu nu-şi aduce aminte oare că scrierea proto-sumeriană apare cu
1000 de ani mai târziu şi că cea cicladică, proto-greacă, după 3000 de ani? El
a uitat că metalurgia în Europa apare tot în Transilvania, în jur de 3500
î.e.n.? Că tracii sunt primul mare popor indo-european care intră în Europa tot
în jur de 3500 î.e.n., cu mai mult de două milenii înainte ca celţii, etruscii,
romanii, germanii, sau slavii să apară pe harta Europei ? Şi că tracii ocupau
tot teritoriul între Munţii Ural şi Tatra de la est la vest şi de la Marea
Baltică la
Dunăre si Marea Neagră de la nord la sud?
Dunăre si Marea Neagră de la nord la sud?
De
asemenea, şi în acelaşi context, nici un specialist în istoria României nu
atrage atenţia asupra altui “detaliu” primordial, şi anume că limba
traco-dacică este cu mii de ani anterioară latinei (care apare abia în secolul
VI î.e.n.) şi că, în consecinţă, limba română nu se trage din latină, pentru
că, deşi din aceeaşi familie, există istoric înaintea latinei, deci este o
limbă proto-latină. Latina se formează din etruscă şi greacă, care, deşi
amândouă indo-europene, sunt scrise cu un alfabet fenician, răspândit în lumea
mediteraneană a epocii. În plus, etruscii ei înşişi erau o ramură a celţilor,
coborâţi în sudul Alpilor în jur de 1200 î.e.n. La rândul lor, celţii erau o
ramură a tracilor care migrau spre vestul Europei, şi erau numiţi ca atare,
adică traco-iliri până în secolul VI î.e.n., când se deplasează din Noricum
(Austria ) spre Alpii elveţieni, unde se numesc helveţi.
Atâtea detalii ignorate despre originea,
continuitatea şi însăşi existenţa poporului român dau de gândit. Cine schimbă
şi interpretează istoria României?
În
mozaicul de limbi şi popoare de pe harta Europei, singurii care au o
continuitate de 9000 de ani pe acelaşi teritoriu, şi o scriere de 7000 de ani,
sunt românii de azi. Transilvania nu a fost maghiară şi nici nu
putea fi când strămoşii maghiarilor de azi locuiau în nordul Mongoliei, sursă
turco-finică nu numai a ungurilor, dar şi a bulgarilor (care năvălesc în
România şi în teritoriile Bizantine din sudul Dunării în secolul VI), a
turcilor şi a finlandezilor din zilele noastre. Hunii pătrund în Europa până la
Paris, Roma şi Constantinopole sub Atila în secolul V, dar se retrag spre Ural
până în secolul IX, când năvălesc din nou în Panonia, teritoriu ocupat la acea
dată de daci liberi (80%) amestecaţi cu slavi (20%).
Poporul şi limba dacă sunt deci cu mult mai
vechi decât poporul roman şi limba latină, dar cele două limbi erau foarte
asemănătoare, şi de aceea asimilarea s-a făcut atât de repede, în câteva
secole. Ovidiu, poet roman exilat la Tomis pe malul Mării Negre, nu numai că
a învăţat daca imediat, dar în şase luni scria deja versuri în limba lui
Zalmoxis! Invadarea Daciei, de fapt a unui coridor spre Munţii Apuseni, a
avut ca scop precis cele 14 care cu aur pe care Împăratul Traian (de origine
iberică) le-a dus la Roma ca să refacă tezaurul golit al Imperiului. Peste mai
mult de 1000 de ani, după căderea Constantinopolului sub turci în 1453,
tributul plătit sultanilor otomani va fi tot în aur, în formă de “ţechini”. Şi
tot în aur se plătesc în ziua de astăzi anumite interese în România, după ce
tezaurul naţional de 80 tone-aur a fost vândut de Ceaşescu la licitaţie în
Zürich şi cumpărat de Banca Angliei.
Cele 14, nu care romane, ci
milioane de români din afara României înţeleg şi simt acum, mai bine ca
niciodată, sensul versurilor transilvane “Munţii noştri aur poartă, Noi cerşim
din poartă-n poartă!”
În
aceeaşi ordine de idei, Imperiul Bizantin, care a durat mai mult de 1.000 de
ani (330-1453), în timp ce Europa de Vest dormea sub jugul Bisericii Romane şi
a analfabetismului, este complet necunoscut pe aceste meleaguri. Cultura şi
civilizaţia europeană şi-au mutat centrul de la Roma la Constantinopole în 330,
când Bizanţul devine capitala Imperiului Roman. Deşi se studiază istoria şi
limba Greciei antice, Imperiul Bizantin este nu numai complet ignorat în
istoria Europei, dar chiar considerat “barbar” şi “incult”. Nici un istoric
elveţian nu a fost capabil să-mi dea un singur nume de scriitor Bizantin, nici
măcar Ana Comnena!
Nimeni
nu cunoaşte aici cultura şi civilizaţia Bizantină, religia ortodoxă (“ortodox”
este în limbile occidentale un termen peiorativ) şi cu atât mai puţin istoria
şi tradiţia română. Faptul, esenţial, că analfabetismul nu exista în Bizanţ,
dar exista în Europa de Vest în aceeaşi perioadă este şi mai necunoscut.
Academiile “păgâne” (socratice, pitagorice, orfice, druidice, etc.) au fost
toate închise în secolul VI, iar când în cele din urmă universităţile au
început să apară în Occident în secolul XIII (Oxford, Cambridge, Padova) ele
erau controlate de Biserica Romană şi studiau teologia. Numai călugării şi
clericii ştiau carte, se îmbogăţeau prin exproprierea de pământuri în favoarea
mânăstirilor, şi luau puterea în toate ţările vestice, prin misionarism
şi prozelitism la început (prin teroare şi Inchiziţie mai târziu), până în
secolul XI, când ultimul ţinut liber, al vikingilor din Scandinavia, cade sub
puterea Romei Papale.
Renaşterea
italiană apare ca o consecinţă clară şi directă a căderii Constantinopolui
(1453), cu emigrarea în masă a savanţilor Bizantini către Italia. De exemplu,
numai Cosimo de Medici primeşte 5000 de savanţi exilaţi din Bizanţ într-un
singur an la Florenţa, acolo unde în curând vor scrie Petrarca, Dante şi
Boccacio, şi unde vor picta Michelangelo şi Leonardo da Vinci.
Între timp, cultura Bizantină este păstrată şi cultivată în ţările Române (de exemplu la Putna), care nu numai că îşi păstrează autonomia faţă de Imperiul Otoman, plătind-o în aur – ca de obicei – dar voevozii români trimit anual aur în Grecia pentru a susţine mânăstirile ortodoxe (de exemplu la Muntele Athos ).
În
Occident, o scurtă istorie a României apare în 1943, scrisă de Mircea Eliade în
engleză la Lisabona şi publicată la Madrid (“The Romanians, a Concise History”,
Stylos, Madrid, 1943), şi republicată peste alţi 50 de ani în România (“The
Romanians, a Concise History”, Roza Vânturilor, Bucureşti, 1992).
În timp ce prima istorie serioasă a
Bizanţului apare, tot în engleză, de abia în 1988 (Lord John Julius Norwich, “
A Short History of Byzantium”, Penguin Books, London, 1988, 1991, 1995, 1997).
Cu toată bunăvoinţa lui de a reabilita “misterioasa” istorie a uitatului
Imperiu Bizantin, din nefericire nici măcar Lord John Julius, de la
Universitatea din Oxford, n-a avut acces la texte Bizantine , pentru simplul
motiv că nu ştie greaca, nici veche nici nouă.
În final, se pune întrebarea de ce nouă milenii, atestate arheologic, de
civilizaţie neîntreruptă pe teritoriul României sunt ignorate nu numai în
Europa de Vest dar şi în România ? Cu ce se ocupă istoricii români ? Si
reprezentanţii României peste hotare? Cine promovează cultura milenară a
României ? Dacă
dentiştii, şi nu profesorii de română, vor să facă scoli în română la Geneva,
să nu ne mirăm dacă profesorii vor deschide în curând cabinete dentare în
acelaşi oraş.
În 1996, când am fost la Bucureşti pentru a
face cercetări în mitologia tracică la Academia Română , spre uimirea mea, mi
s-a pus întrebarea de ce mă interesează tracii şi dacii, când acesta era
subiectul de predilecţie al lui Ceauşescu, fapt pentru care subiectul trebuie
acum total ignorat. La rândul meu, mă întreb ce contează 50 de ani de
comunism în comparaţie cu cele 9 milenii de istorie românească ?
Prof. dr. Maria Luminiţa Rollé, Universitatea din Edinburgh,
Academic
Consultant in European Mithology
http://cristinacuratolo.blogspot.com/
http://loanacristina.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu